Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Met beleggen kun je jouw inleg verliezen.

Hoe analyseer je een bedrijf op basis van fundamentele ratio’s?

Het analyseren van een bedrijf kan moeilijker lijken dan het is vanwege het grote aantal ratio’s dat bestaat.

Voor het verkrijgen van de verschillende ratio’s de volgende financiële overzichten moeten raadplegen:

  • Balans, om de structuur en financiële positie te bekijken;
  • Resultatenrekening, om te zien of het bedrijf geld verdient en hoe het dat doet;
  • Cashflowoverzicht, dat samen met de resultatenrekening ons zal helpen begrijpen of het bedrijf in staat is om cash te genereren of niet.

In dit artikel zullen we kijken naar enkele van de meest relevante ratio’s die ons kunnen helpen bij het doen van de fundamentele analyse.

verschillende namen van financiële ratio's

Wat is fundamentele analyse?

De fundamentele analyse is gebaseerd op de studie van de variabelen die invloed hebben op de prestaties van een bedrijf. Op deze manier wordt geprobeerd te bepalen of de intrinsieke waarde van een aandeel overeenkomt met de huidige marktprijs.

De fundamentele analyse, zoals de naam al aangeeft, kijkt naar de fundamenten van een aandeel van een bedrijf. Deze kunnen zowel betrekking hebben op externe als interne factoren.

Voordat we vermelden welke variabelen deel uitmaken van de fundamentele analyse, is het belangrijk te begrijpen dat dit wordt gedaan door beleggers die op de aandelenmarkt opereren. Als de prijs van een aandeel bijvoorbeeld veel hoger is dan de intrinsieke waarde, kan men stellen dat het overgewaardeerd is.

Aan de andere kant, als de prijs van een aandeel veel lager is dan de berekende intrinsieke waarde, zou dit kunnen betekenen dat het actief ondergewaardeerd is.

Wat zijn financiële ratio’s? | Belangrijkste ratio’s voor fundamentele analyse om bedrijven te analyseren

Financiële ratio’s zijn de indicatoren van de situatie van het bedrijf. Ze stellen een relatie vast tussen financiële eenheden, waarmee het mogelijk is om een gedetailleerde analyse te maken van de situatie of economische inzichten te krijgen van het bedrijf.

De vergelijking van de verschillende ratio’s over een periode van tijd geeft concrete antwoorden over het juiste beheer van het bedrijf.

Solvabiliteitsratio’s

 Debt to Equity (D/E)

De schuld/eigen vermogen ratio (of Debt to Equity ratio) meet de relatie tussen de passiva en het kapitaal bijgedragen door de aandeelhouders. Het is een schuldindex die wordt gebruikt om de financiële hefboomwerking van een bedrijf te meten. Het toont ook in hoeverre het kapitaal van de aandeelhouders de verplichtingen van een bedrijf aan de schuldeisers kan nakomen in geval van liquidatie.

  • Schuld / eigen vermogen ratio = Totaal passiva / netto eigen vermogen
 Interpretatie van de Debt to equity ratio

Over het algemeen geeft een hoge schuld / eigen vermogen verhouding aan dat een bedrijf niet genoeg contant geld kan genereren om aan zijn schuldverplichtingen te voldoen. Echter, lage schuld / eigen vermogen verhoudingen kunnen ook aangeven dat een bedrijf niet profiteert van de hogere winsten die financiële hefboomwerking kan opleveren. Er moet dus een juiste balans zijn, die mede afhankelijk is van het type bedrijf.

Liquiditeitsratio’s

De liquiditeitsratio’s zijn indicatoren die de laten zien tot in hoeverre een bedrijf aan zijn verplichtingen op korte termijn kan voldoen. Om deze reden is het een zeer belangrijke indicator voor zowel het bedrijf zelf, als voor mogelijke investeerders in het bedrijf.

  • Current Ratio: Om de ratio te berekenen, vergelijken analisten de vlottende activa van een bedrijf met zijn vlottende passiva. De vlottende activa die op de balans van een bedrijf staan, omvatten:
    • Cash
    • Debiteuren
    • Voorraden
    • Andere vlottende activa zijn activa die naar verwachting binnen een jaar zullen worden afgewikkeld of omgezet in contanten.
    • Het vlottend passief omvat te betalen rekeningen, lonen, te betalen belastingen, kortlopende schulden en het vlottende deel van de langlopende schuld (zoals rente).
  • Formule: Current ratio = vlottende activa / vlottende passiva
  • Quick Ratio: Om de formule uit te voeren, moet je eerst verschillende gegevens kennen:
    • De contanten en equivalenten van contanten, die de meest liquide vlottende activa op de balans van een bedrijf zijn, zoals spaarrekeningen;
    • De termijndeposito’s met een vervaldatum korter dan 3 maanden;
    • De verhandelbare assets die verwijzen naar de liquide financiële instrumenten die gemakkelijk kunnen worden omgezet in contanten;
    • De te ontvangen rekeningen (debiteuren), het geld bedrijf verschuldigd is voor het leveren van goederen en/of diensten aan klanten;
    • Het vlottend passief, de schulden of verplichtingen die binnen een jaar vervallen.

De formule is als volgt:

  • Quick Ratio = contanten en equivalenten + deposito’s + verhandelbare waarden + te ontvangen rekeningen / vlottend passief.

Netto kasratio – Cash Ratio: De kasratio wordt gebruikt voor de economische en financiële analyse van een bedrijf.

  • De kasratio meet het vermogen van een bedrijf of instelling om schulden die op korte termijn vervallen te betalen. Het toont het vermogen van het bedrijf om schulden aan te gaan binnen een tijdsbestek van minder dan een jaar, met behoud van de beschikbare en de schulden in zijn voordeel.

Kasratio = (Beschikbare activa + realiseerbare activa) / Vlottend passief.

Rentabiliteitsratio’s

De rentabiliteitsratio’s zijn wiskundige berekeningen die ons helpen te weten of een bedrijf genoeg verdient om zijn kosten te dekken en ook winst te maken voor zijn eigenaren.

In een bedrijf zijn er veel verschillende kosten om rekening mee te houden: personeelskosten, belasting, afschrijvingen, bankrente, enz. Het kan dus gebeuren dat een bedrijf winstgevend is in een bepaald gebied, maar verlies lijdt in een ander.

Daarom bestaan er verschillende rendementsratio’s. Ze stellen ons in staat om de resultaten van het bedrijf te vergelijken in verschillende winst- of verliesposten.

  • FCF – Free Cash Flow: Vertaald naar het Nederlands als “Vrije Kasstroom”, is het een financieel rapport of indicator die de kasstromen meet. Deze stroom komt van het geld dat het bedrijf genereert uit zijn productieve activiteiten, minus de productiekosten. Het eindresultaat van de Free Cash Flow maakt het mogelijk om te identificeren hoeveel geld er beschikbaar is om investeerders en schuldeisers te betalen. Aan de andere kant biedt het de mogelijkheid om het kapitaal te scheiden om te weten waarin het kan worden geherinvesteerd.
  • ROI: ROI is de Engelse afkorting voor “Return On Investment”. Het is een maatstaf die wordt gebruikt om te weten hoeveel het bedrijf heeft verdiend met zijn investeringen. Om de ROI te berekenen, moet je de totale inkomsten optellen, de kosten hiervan aftrekken en ten slotte dat resultaat delen door de totale kosten.
  • ROE: De ROE is het rendement op eigen vermogen. Om deze ratio te verkrijgen, delen we de winst na het betalen van rente door het eigen vermogen (netto vermogen). Deze indicator meet het boekhoudkundig rendement van de aandeelhouder.
  • ROA: Dit is het rendement op de activa van het bedrijf. Om deze ratio te verkrijgen, delen we de winst na het betalen van de rente door de activa. Deze indicator meet de economische rentabiliteit van het bedrijf
  • ROCE: De ROCE is de rendabiliteit van het geïnvesteerde kapitaal, een rendabiliteitsratio die wordt berekend om de prestaties van een bedrijf te beoordelen op basis van het beheer van zijn totale kapitaal. De ROCE heeft veel gemeen met de ROIC, een andere rendabiliteitsratio die wordt gebruikt om de efficiëntie van het geïnvesteerde kapitaal te bepalen.
  • ROIC: Return on invested capital wordt vertaald als rendement of rentabiliteit op geïnvesteerd kapitaal. Zoals de naam al aangeeft, probeert de ROIC-ratio de rendabiliteit te kwantificeren die een bedrijf genereert ten opzichte van het kapitaal dat het gebruikt om die winst te genereren.
  • EPS: De winst per aandeel of EPS is een veel gevolgde ratio op de beurs. Het gaat erom de nettowinst te bepalen gedeeld door het aantal aandelen van het bedrijf, dat wil zeggen, hoeveel van wat het bedrijf heeft verkregen als resultaat van zijn activiteit, zou overeenkomen met elk aandeel.
  • Dividendrendement: Het dividendrendement geeft ons aan welk deel van de investering we kunnen terugverdienen alleen al door de uitkering van dividenden van het bedrijf. Dividenden zijn een van de belangrijkste manieren om rendement te behalen door aandelen te kopen. Het is een manier om de productiviteit van de investering te meten.

Waarderingsratio’s

En tot slot gaan we naar de meest geraadpleegde ratio’s in financiële investeringen: de waarderingsratio’s. En hun functies kunnen meervoudig zijn:

  • Vergelijken van bedrijven van verschillende grootte
  • Analyseren van de evolutie van het bedrijf in de loop van de tijd.
  • Het vaststellen van de verschillen tussen de huidige situatie van het bedrijf en de ideale situatie
  • Vergelijken van de resultaten van het bedrijf met die van bedrijven in de sector.
  • Het analyseren van de verschillen met de belangrijkste concurrenten.

En hieronder de ratio’s:

  • P/B Price to Book Value ratio: dit is de prijs van de aandelen van een bedrijf gedeeld door de boekwaarde per aandeel van dat bedrijf. Het weerspiegelt hoeveel beleggers bereid zijn te betalen voor de activa van een bedrijf in verhouding tot de boekwaarde van die activa. Het verschil tussen beide grootheden is direct gerelateerd aan de groeivooruitzichten van het bedrijf. Het dient om de werkelijke boekwaarde van een bedrijf te relateren aan de waarde die op de markt wordt verhandeld. Op deze manier kan een schatting worden gemaakt of het bedrijf al dan niet met korting wordt verhandeld.
  • EV/EBITDA (Waarde van het bedrijf / EBITDA). Deze multiple wordt verkregen door de Bedrijfswaarde (Marktkapitalisatie + Nettoschuld) te delen door de EBITDA. Een van de belangrijkste voordelen is de objectiviteit (het sluit controversiële of moeilijk homogene termen zoals afschrijvingskosten uit). Het wordt niet vervormd, in tegenstelling tot de PER, door het verschillende niveau van hefboomwerking van de verschillende beursgenoteerde bedrijven. Het is nuttig voor de waardering van cyclische bedrijven.
  • PER (Price/Earnings Ratio): De PER is de meest bekende en gebruikte ratio door de algemene markt. Deze multiple relateert de prijs aan de nettowinst. Een PER van tien keer betekent dat het bedrijf, gegeven de huidige koers en gerealiseerde winsten, zijn waarde zou terugverdienen via winsten in tien jaar. Het zou ook de tijd zijn die een belegger nodig zou hebben om zijn investering terug te verdienen als alle winsten als dividenden zouden worden uitgekeerd. Ondanks al zijn beperkingen, is de nettowinst het meest overeenkomende bedrag met de vrije cashflow van het bedrijf, maar kan ernstig worden beïnvloed door buitengewone resultaten van verschillende aard.
  • PCF (Prijs/Cash Flow): De prijs/cash flow is een van de eerste ratio’s die als aanvulling of nuance op de PER worden gebruikt. Het relateert de beurskapitalisatie aan de cashflow (nettowinst plus afschrijvingen). Op lange termijn zal het dividendrendement de omgekeerde zijn van de Prijs/Vrije Cash Flow, vandaar het belang. ✅ Het belangrijkste voordeel is dat het, door gebruik te maken van de kasstromen van de bedrijven, de vervormingen elimineert die bepaalde boekhoudkundige posten zoals afschrijvingen of buitengewone inkomsten in de winsten kunnen veroorzaken. Het kan verhelderend zijn voor een vergelijking tussen bedrijven in dezelfde sector, vooral als ze een vergelijkbare kapitaalstructuur (schuldniveau) hebben. ❌ Maar, het is niet vergelijkbaar tussen sectoren omdat het geen rekening houdt met de verschillende CAPEX-behoeften. Daarom wordt de interpretatie samengevat in lagere huidige PCF ten opzichte van de historische ratio, hoe goedkoper het bedrijf wordt verhandeld en hoe lager de PCF ten opzichte van concurrenten, hoe goedkoper ten opzichte van zijn gelijken.
  • PB (Prijs/Boekwaarde): Deze multiple relateert de marktwaardering met de eigen middelen van het bedrijf. Het is een statische en eigendomsgerichte benadering van waardering en houdt geen rekening met het verschillende rendement dat een bedrijf kan behalen op zijn investering. Het stelt ons in staat om de goodwill (goodwill) te kennen die de markt biedt voor het bedrijf of de sector. Het is een ratio die, hoewel theoretisch vergelijkbaar tussen sectoren met een vergelijkbare kapitaal/schuld financieringsstructuur, in de praktijk presenteert, zelfs het dynamische karakter van een bedrijf negerend, veel problemen (oud onroerend goed geboekt tegen kostprijs, verschillende afschrijvingsbeleid). In dit geval wordt een bedrijf als ondergewaardeerd beschouwd als de PVC multiple lager is dan één, dat wil zeggen, als de markt minder betaalt voor het bedrijf dan de boekwaarde.
  • PEG: De PEG ratio, die vertaalt naar PER to growth, is de relatie tussen de PER en de groeisnelheid van de Winst Per Aandeel (WPA). Als een aandeel een PER van 25 heeft en de winsten groeien met 25%, is de verhouding tussen PER en groei 1. Dat wil zeggen, de waarde van de PEG is gelijk aan één. Het is net zo duur/goedkoop als een aandeel met een PER van 10 dat met 10% groeit, hoewel dit een te grote simplificatie is. Als een aandeel een PEG heeft die gelijk is aan of minder dan 1, zou je kunnen zeggen dat het fundamenteel ondergewaardeerd is. Terwijl, als het meer dan 1 is, kan worden begrepen dat het een overgewaardeerd aandeel is. Maar net als de PER en de PCF is het een relatieve indicator die moet worden vergeleken met de waarden van dezelfde sector of met het gemiddelde van de sector of markt waarin de waarde zich bevindt en de verwachtingen van ontwikkeling en winsten van dezelfde.
  • Payout: De payout is een financiële maatstaf die het percentage van de winsten uitdrukt dat een bedrijf besteedt aan de beloning van de aandeelhouder. Als een beursgenoteerd bedrijf in zijn beloningsbeleid voor aandeelhouders een payout van 50% vaststelt, wordt de helft van zijn toegeschreven nettowinst onder hen verdeeld.

Hoe meet je de groei van een bedrijf?

In het geval van beleggers, om succes te behalen in aandelen, is het begrijpen van de verschillende factoren die de marktverwachtingen beïnvloeden of beïnvloeden en hoe deze in een bepaalde periode veranderen. Sommige factoren kunnen positief of negatief invloed hebben op de marktverwachtingen ten aanzien van de fundamenten van een bedrijf.

Voorspelling van de groei van het bedrijf

Misschien is de belangrijkste factor bij het waarderen van een bedrijf het eigen vermogen om winst te genereren en dividenden uit te keren. Er zijn verschillende manieren waarop een bedrijf zijn winst kan verhogen, zoals door:

1) Uitbreiding van het bedrijf
Afhankelijk van de sector hebben bedrijven de mogelijkheid om hun verkoop te verhogen door te besluiten nieuwe markten te betreden, door overeenkomsten met nieuwe partners en via joint ventures, waardoor ze kunnen uitbreiden op basis van nieuwe contracten die zich vertalen in nieuwe klanten, altijd op basis van de ontwikkeling van nieuwe producten of een modernisering van hun merk door marketing om nieuwe markten te betreden.

2) Verhoog de prijs van hun producten of diensten
​Als de economische situatie het toelaat, kan het bedrijf besluiten de prijzen van zijn producten of diensten te verhogen in geval van een toename van de vraag. Hoewel bedrijven soms hun prijzen verhogen vanwege behoeften als gevolg van stijgende interne kosten of stijgende grondstofprijzen.

3) Kostenreductie
Het derde aspect is wanneer het bedrijf zijn winstgevendheid moet verbeteren door zijn kosten te verlagen, hoewel afhankelijk van de prijs of het product of de behoefte, het afhangt van welke aspecten moeten worden verlaagd.

Bij het meten van dit aspect bekijken beleggers de statistieken van administratieve kosten, verkoop en marketing, plus rente en het percentage van de verkoop, om de solvabiliteit van het bedrijfsbeheer te bepalen. Naast het analyseren van de operationele winsten, waaronder het percentage van de verkoop (genaamd marge) om de winstgevendheid van het geanalyseerde bedrijf te kennen.

Risico’s die het bedrijf kunnen treffen

Er zijn een aantal risico’s die beleggers kunnen doen twijfelen over mogelijke negatieve resultaten die de mogelijke groei en daling van de aandelen en winsten van het bedrijf kunnen belemmeren:

  • Operationeel risico
  • Politiek risico
  • ​Valutarisico (of wisselkoersrisico)
  • Juridisch risico
  • Risico op insolventie

Waar kan ik gratis fundamentele bedrijfsgegevens raadplegen?

Hoewel de rekeningen van een bedrijf openbaar zijn en hun historische gegevens kunnen worden geraadpleegd in de sectie voor relaties met investeerders van elk bedrijf of op de website van de regulator.

Screeners

Er zijn veel beleggers die graag screeners of databases gebruiken waar ze al deze waarderings- en analisten schattingsratio’s, historische veelvouden, enz. kunnen raadplegen.

Het slechte nieuws is dat veel van deze screeners betaald zijn:

  • Finviz
  • Tikr
  • Zacks

Databases

Ze hebben een hoge kostprijs en kunnen meestal alleen worden geraadpleegd vanuit universiteiten of bedrijven die de licentie van de software betalen

  • Reuters
  • Bloomberg
  • Morningstar
  • FactSet

Conclusie

Bij het analyseren van een bedrijf op basis van fundamentals, moeten we vooral rekening houden met de balans van het bedrijf, de resultatenrekening en de kasstroomoverzicht. Sommige ratio’s zoals de PER, Price to book, ROE of het dividendrendement zullen ons relevante boekhoudkundige en financiële informatie geven die ons zal helpen onze eigen waardering van het bedrijf te hebben.

We moeten er rekening mee houden dat dit soort gegevens ons helpen bij het maken van de kwantitatieve analyse. Het zou waardevol zijn om dieper in te gaan op de kwalitatieve analyse, hoewel deze ratio’s en gegevens ons ook aanwijzingen geven over de kwaliteit van het bedrijf.

Gerelateerde artikelen