Beleggingsstrategieën

In deze gids gaan we kijken naar een van de meest basale en fundamentele handelsindicatoren om goed te handelen: handelen met volume
We zullen zien wat volume is, de kenmerken, operationele theorieën en de operationele fasen. Laten we beginnen!
De volume in trading is het aantal activa dat in een bepaalde "Time Frame" verhandeld is. Op onze grafiek zijn het de balken, meestal zwart, die onderaan de koersgrafieken verschijnen

In een dagelijkse "Time Frame" in aandelen, zal bijvoorbeeld elke volumebalk je informeren over het aantal aandelen dat die dag van hand is veranderd.
Zoals je kunt zien in de bovenstaande figuur, werden op de dag gemarkeerd met een cirkel 86 miljoen Apple-aandelen verhandeld.
Met andere woorden, het volume is de hoeveelheid van een actief of waarde die wordt verhandeld in een bepaalde tijd, bijvoorbeeld gedurende een dag sessie.
Een andere manier om volume te definiëren is als het aantal aandelen dat wordt verhandeld tussen de opening van de markt en het sluiten van dezelfde dag.
Om een specifiek voorbeeld te geven, als er tien transacties op een handelsdag worden uitgevoerd, is het volume van die dag tien.
Een van de meest voorkomende fouten bij het praten over volume is het labelen als aankopen of verkopen. Je moet duidelijk hebben dat als iemand een Apple-aandeel koopt, het is omdat iemand het heeft verkocht. Daarom zijn er ALTIJD evenveel aankopen als verkopen. Het volume is noch van aankopen noch van verkopen. Wat wel anders is, is de druk van de aankopen of verkopen. Om dit te begrijpen leggen we uit wat het orderboek is
Orderboek: Als we een activum willen kopen tegen een bepaalde prijs, zullen we een beperkte kooporder op die bepaalde prijs op de markt brengen. Deze order wordt geregistreerd in het orderboek, zodat als de prijs dat prijsniveau bereikt, onze order wordt uitgevoerd en we het activum kopen. Alle orders die marktdeelnemers tegen bepaalde prijzen plaatsen, worden genoteerd in het orderboek op hun respectievelijke prijsniveaus. Hetzelfde geldt voor verkooporders.

In de bovenstaande afbeelding zien we het orderboek van de olie future met vijf diepteposities (5 prijsniveaus), dat wil zeggen, we zien waar de eerste 5 verkoopniveaus en het aantal contracten op elk niveau zijn en hetzelfde met de eerste 5 aankoopniveaus.
Als in dit voorbeeld een Operator op de markt zou komen en een kooporder voor 4 contracten zou plaatsen, zou de prijs van zijn huidige waarde (91,17) naar de volgende waarde 91,18 gaan, omdat er op die prijs 3 contracten te koop zijn en de order wil er 4 kopen.
Maar wat zou er gebeuren als diezelfde operator een marktorder van 50 contracten zou plaatsen? De prijs zou stijgen tot 91,20. De prijs zal blijven stijgen en alle verkopen absorberen die het vindt totdat de 50 contracten zijn voltooid.
Daarom beweegt de prijs, door de beperkte orders die koopdruk of verkoopdruk uitoefenen. Dus, als een operator, in de marktsituatie, een order van 50 contracten plaatst, zullen we zeggen dat er koopdruk is of beter gezegd er is druk van de VRAAG.
Als het tegenovergestelde gebeurt, zullen we zeggen dat er verkoopdruk is of dat er druk is van het AANBOD.
Er zullen altijd operators zijn die marktaankopen doen en operators die marktverkopen doen, maar als er een klein verschil in hoeveelheden is, zal de prijs bewegen, dus er is altijd aanbod en er is altijd vraag en de prijs zal bewegen in de richting van de winnende kracht
Deelnemers in het marktvolume | Professionals vs retails:
Wanneer we praten over marktvolume, hebben we het eigenlijk over twee soorten volumes, het volume van institutionele of professionele deelnemers en het volume van "retail" deelnemers.
Institutionele of Professionele Belegger:
Retail Belegger (Kleinhandelaar):
Een volumebalk maakt geen onderscheid tussen koper en verkoper, hoe vaak we ook groene of rode kleuren zien, het is de som van beide deelnemers.
Wij handelaren zijn geïnteresseerd in het "professionele" volume omdat dat het volume is dat de prijs daadwerkelijk in de ene of de andere richting beweegt. Alle handels- en investeringstheorieën gebaseerd op volume proberen te identificeren in welke mate het volume dat we observeren professioneel is.
Er zijn twee theorieën die het volume behandelen, beide theorieën hebben gemeenschappelijke punten maar benaderen het op een andere manier.
Dit zijn de twee theorieën die proberen de grote marktbewegingen te verklaren door middel van volume:
De theorie van de Wyckoff verdeling is een van de eerste theorieën die de actie van professioneel geld via volume verklaarde. Het werd ontwikkeld door Richard Wyckoff aan het begin van de 20e eeuw en stelt ons in staat te zien wanneer professioneel geld geïnteresseerd is in een activum.
Wyckoff legt ons de accumulatieprocessen uit (professioneel geld wil kopen) en de distributieprocessen (professioneel geld wil verkopen). Om deze processen te definiëren, gebruikt hij het volume en de actie die dit volume op de prijs produceert.
VSA in trading, is een moderne theorie ontwikkeld door Tom Williams aan het einde van de 20e eeuw die ons helpt te begrijpen de relatie tussen vraag en aanbod in de bewegingen van een prijsgrafiek, en vooral, waarschuwt ons wanneer het professionele geld op het punt staat de prijs te bewegen.
Wyckoff waarschuwt niet voor intenties en VSA waarschuwt ons voor het moment voordat de prijs beweegt door professionele actie. Net als Wyckoff is VSA gebaseerd op volume en het effect ervan op de prijs, maar nu voegen we toe: In welk gebied van de grafiek gebeurt dit?
Hoe beweegt de markt? | Volume is het spoor van professionele manipulatie: Een massale aankoop/verkoop van een actief zal de prijs bewegen tegen de belangen van de koper/verkoper. Daarom gebruikt professioneel geld vaak onze emoties in hun voordeel:
Laten we in meer detail bekijken hoe dit gebeurt:
Paniek
Bij slecht nieuws zullen particuliere beleggers de neiging hebben om al hun activa te verkopen uit angst om geld te verliezen.
Het is precies op dit moment dat veel institutionele beleggers zullen profiteren om hun liquiditeit om te zetten in activa tegen lage prijzen.
In grafiek 3 (in het rode vierkantje) is de grote hoeveelheid “retailers” die verkopen de perfecte tegenpartij zodat professioneel geld al die activa die te koop zijn kan kopen en de prijs in het orderboek niet omhoog gaat.
Misschien herinner je je het nieuws over beveiligingsfouten in de Zoom-software, een nieuwsbericht dat in april 2020 verscheen. Op dat moment was de prijs bijna 150 dollar. Er was een grote verkoop, paniek, die professioneel geld gebruikte om alles te kopen wat het kon. Een paar maanden later bereikte de prijs zijn historische hoogtepunt van 584 euro/actie, meer dan 300 procent winst.
Euforie
En op dezelfde manier, maken goed nieuws dat kleine beleggers activa kopen uit angst om een grote stijging te missen (de beroemde FOMO)... de perfecte tegenhanger zodat professioneel geld al hun activa kan verkopen.
Om niet in een van hen te vallen, of als we besluiten om binnen te gaan, weten dat we in een van hen zijn, de stadia van markteuforie (of een bepaald actief) voldoen meestal aan de volgende kenmerken:
Misschien herinner je je nog hoe eind 2020 het bedrijf Palantir Technologies (PLTR) op ieders lippen lag, een Big Data bedrijf dat miljoenencontracten had met het Pentagon en op dat moment begon diensten te leveren aan de burgermaatschappij. Het was net naar de beurs gegaan en overal konden we lezen dat het een van de bedrijven met de meeste toekomst van het moment... euforie was. Het professionele geld had aandelen gekocht voor de beursgang en al die euforie werd gebruikt om aandelen om te zetten in geld. Als je naar de volgende afbeelding kijkt, zie je hoe er begin 2021 een verticale stijging was om kort daarna even snel te vallen als het was gestegen.
Het professionele geld, heeft niet altijd het geluk om nieuws (positief of negatief) te kunnen gebruiken, soms moet het zelf die gevoelens van paniek of euforie genereren. Dit doet het met kaarsen van veel volume en veel bereik die meestal het begin zijn van de accumulatie- of distributieprocessen.
Zoals we hebben gezien, in deze twee voorbeelden, is onze taak om niet in het spel te komen, niet in de val te lopen die de institutionele beleggers ons zullen zetten. Vervolgens zullen we enkele manieren zien om ons te oriënteren, meer dan onze gevoelens:
We gaan alles bekijken wat uitgelegd is in een bedrijf.
Ali baba, een van de meest controversiële bedrijven van de afgelopen jaren. In de volgende afbeelding laat ik je hun evolutie zien gedurende de afgelopen jaren in een wekelijkse grafiek.
Laten we de bewegingen in meer detail analyseren:
In de bovenstaande afbeelding zien we hoe in de zone van maxima we een verandering in de prijsstructuur hadden. Tot nu toe was het altijd met stijgende maxima en minima bewogen.
Plotseling hebben we een verandering, er is een dalend minimum (zone 1).
In zone 1 verschijnen er verschillende bearish bars met een groot volume en verplaatsing, het professionele geld is bearish, het toont dit met de verplaatsing van de bars en met de breuk van de steun die de structuurverandering genereert.
Eenmaal de steun gebroken, de prijs stijgt weer (punt 2) en doet dit zonder volume, het professionele geld ondersteunt deze stijging niet. Aan de bovenkant van deze stijging verschijnt een UT (bullish bedrog) waarna de prijs weer daalt. Let op hoe in dat bullish bedrog, het volume erg laag is (lager dan de twee vorige bars).
Dat gebeurt opnieuw op punt 3. Het professionele geld is duidelijk bearish.
Op het punt 4 hebben we de eerder uitgelegde combinatie, UT en Nd. De beste ingang in een bearish beweging.
De prijs bleef dalen tot er volume verscheen. De prijs heeft traagheid, als het daalt, is het normaal dat het blijft dalen tot er een buitengewoon volume verschijnt dat de daling stopt. Dit volume KAN ALLEEN door professioneel geld worden gedaan.
Als we naar de volgende afbeelding kijken, zien we dat dit is wat er gebeurde op punt 5. De invoer van een buitengewoon volume veranderde het prijsgedrag, van bearish naar zijwaarts. Het professionele geld had de daling gestopt.
Het is zeer interessant om naar de dagelijkse grafiek te gaan en te zien hoe de prijsstop werd uitgevoerd. In de volgende afbeelding markeer ik met een dubbele pijl een zeer kleine bearish bar met een zeer hoog volume. Hoewel de volgende bar meer volume heeft, was dat volume tot op heden het grootste volume in de geschiedenis van BABA. Het lichaam van de bar is erg smal en het volume is enorm... er zijn net professionals verschenen en ze willen niet verder dalen, ze kopen alles wat de bang gemaakte retailers verkopen.
Als we terugkeren naar de wekelijkse grafiek, zien we dat die bar een zijwaartse prijsbeweging veroorzaakte die alleen op punt 6 is gebroken waar we een SO gevolgd door een NS hebben (bearish misleiding en professionele controle). Na punt 6 ging de prijs naar het bovenste deel van de zijwaartse beweging.
Laat me dit artikel afsluiten door je te laten zien waar de prijs is. Het is weer aan de onderkant van de zijwaartse beweging en we hebben opnieuw een zeer hoog volume. Breuk of SO? We weten het niet, we moeten wachten tot er meer bars verschijnen. Als er een afname van het volume in bearish bewegingen optreedt, zouden we aan longs moeten denken. Als daarentegen het volume verdwijnt in bullish bewegingen, zouden we aan shorts moeten denken. Het enige dat we weten is dat het professionele geld actief is... er zal iets gebeuren.
| Voordelen van volumeanalyse | Nadelen van volumeanalyse |
|---|---|
| Reageert op realtime marktactiviteit, in plaats van op vertraging zoals veel indicatoren. | Volume maakt geen onderscheid tussen kopers en verkopers. |
| Helpt bij het detecteren van professionele marktdeelname en prijsschommelingen. | Moeilijk te interpreteren zonder context of aanvullende methodes zoals Wyckoff of VSA. |
| Onmisbaar voor het herkennen van accumulatie- en distributiefasen. | Kan leiden tot verkeerde conclusies bij onervaren gebru |
Quando investi, il tuo capitale è a rischio.
Investire comporta il rischio di perdite.
Investire comporta un rischio di perdita.