Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Met beleggen kun je jouw inleg verliezen.

Bedrijven selecteren om in te investeren

De aandelenmarkt is wereldwijd misschien wel de meest aantrekkelijke markt voor investeerders. Velen van hen vragen zich af hoe ze de beste beslissing kunnen nemen om te investeren; in deze post zullen we je vertellen over hoe je bedrijven kunt kiezen om in te investeren.

selectie van aandelen met een pen in een hand

Selectiecriteria van een bedrijf

Nabijheidsvooroordeel (proximity bias)

Over het algemeen richten de meeste beleggers, vooral wanneer ze beginnen met beleggen in aandelen, zich op de grootste bedrijven op de nationale markt.

Dit zijn bedrijven zoals Heineken, KLM, Shell, Ahold, ASML, etc.

Wat het resultaat van een bedrijf ook is, het feit dat we niet weten hoe we bedrijven moeten selecteren om in te investeren zal voor gemiste kansen zorgen.

We kennen allemaal de uitspraak “ik wist dat de prijs van dit aandeel zou stijgen… Maar ik heb niet gekocht”.

Als we de basis leren om filters of screeners toe te passen, zullen we voorkomen dat we bedrijven pas kopen als ze tegen hoge koersen handelen.

“Beleggen in aandelen bestaat in feite uit het selecteren van bedrijven die in de toekomst kunnen groeien door meer winst te maken en die op het moment van aankoop niet tegen veelvoud wordt verhandeld.

Waarderingsratio’s

Om dit te doen, gaan we kijken naar de belangrijkste ratio’s zijn die we gaan gebruiken, waar we de informatie vandaan kunnen halen en waarom we een bedrijf wel of niet zullen selecteren op basis van deze gegevens. We zullen in ieder geval proberen dicht bij een werkelijke prijs te komen om onze blootstelling aan een overgewaardeerde portefeuille te verminderen.

Voordat we beginnen met de gegevens die we in overweging moeten nemen voor een geschikte selectie van aandelen, moeten we begrijpen dat zowel kleine als grote bedrijven op de beurs worden verhandeld, en dat kleine bedrijven over het algemeen meer groeipotentieel hebben. Dit hangt, zoals we zullen zien, af van de situatie.

Om tegenstrijdigheden te vermijden is het interessant om het rendement van een bedrijf te vergelijken met die van de sector, maar ook met historische gegevens en toekomstige voorspellingen.

Hoewel er veel websites zijn die fundamentele gegevens aanbieden, is het uit ervaring comfortabeler en betrouwbaarder is om de gegevens te verkrijgen van een broker die de informatie heeft die we willen.

Waar op te letten bij het filteren van waarden?

Er zijn veel filters. Onderstaand onderzoeken we welke de belangrijkste zijn en waar we op een eenvoudige en snelle manier toegang tot hebben.

Analyse van winstgevendheid aandelen
Voorbeeld van een overzicht van belangrijke waarden van aandelen
  • Nettowinst per aandeel: Verdeel de nettowinst (na belastingen) over het aantal aandelen. Het is nuttig in de mate dat we rekening houden met kapitaalverhogingen en -verlagingen, wat ons een realistischer beeld geeft van de winst die we als aandeelhouder zullen behalen.
  • Dividendwinstgevendheid: Uit de winst die over de aandelen wordt verdeeld, vertelt de dividendwinstgevendheid ons welke winstgevendheid we aan het einde van het jaar zullen behalen. Voor het dividend zullen we, wanneer we de aandelen tegen een bepaalde prijs kopen, deze uiteraard moeten behouden totdat we het dividend hebben ontvangen.
    • We moeten niet alleen kijken naar hoeveel dividend er wordt ontvangen. Dividendwinstgevenheid geeft ons ook een beeld van hoe de markt de aandelen waardeert. Hoe hoger het rendement per dividend, hoe goedkoper we de aandelen kopen.
      • We kunnen het rendement per dividend vergelijken tussen de bedrijven in de sector en ook met de historische gegevens van het bedrijf, zodat we een handige waarderingsmaatstaf hebben.
  • P/E ratio (price to earnings): De verhouding tussen de beurskoers en de winst per aandeel vertelt ons hoeveel keer we de winst van een bedrijf betalen, zodat als we het omgekeerde berekenen, we het verwachte jaarlijkse rendement van dat aandeel berekenen. Daarnaast, door het te vergelijken met de sector en de historische PER van het bedrijf, zullen we weten op welk moment we ons bevinden wat betreft de marktwaardering.
  • Doelprijs: Dit is de prijs die verwacht wordt dat het aandeel zal bereiken volgens het onderzoek van analisten. Analisten bestuderen bepaalde bedrijven, waarbij ze voortdurend de variabelen analyseren die van invloed zijn op bedrijven (nieuws, nieuwe contracten, evolutie van de sector, fiscaliteit, regelgeving, etc.)
    • Op deze manier nemen ze de nieuwe informatie op in hun waarderingsmodellen en geven ze een doelprijs die varieert aan de hand van relevante informatie die ze leren kennen van de bedrijven.

 

Wat kan ik nog meer overwegen bij het selecteren van waarden?

Er zijn andere, meer technische maar niet minder belangrijke gegevens zoals de EBITDA, EBIT, de schuld, de activa en de kasstroom. Het is erg belangrijk om deze in overweging te nemen om te weten of het bedrijf geld verdient en welk rendement het maakt uit zijn operaties.

  • Bedrijfsvolume: Het helpt ons te identificeren of het bedrijf groot of klein is. We zullen het ook vergelijken met de winst, om te weten of de winststijging te wijten is aan een grotere verkoopstijging of aan andere activiteiten.
  • EBITDA: Het is een van de meest gebruikte gegevens tegenwoordig, het vertelt ons de winst (Earnings) voor (Before) rente (Interest), belastingen (Taxes), afschrijvingen (Depreciation) en amortisaties (Amortization). De Ebitda helpt ons een maatstaf voor de winst te hebben zonder rekening te houden met rentekosten, afschrijvingen etc. Het helpt ons de pure winstgevendheid van de business te zien door incidentele bedrijfsevenementen zoals overnames te elimineren.
  • EBIT: Het verschil met de Ebitda is dat het afschrijvingen en amortisaties omvat.
  • Netto financiële schuld: Wordt berekend door alle schulden op te tellen en het contante geld en de tijdelijke financiële investeringen af te trekken. Het is interessant om bedrijven te vinden die niet te veel in de schulden zitten.
  • Netto activa per aandeel: Het is de waarde van de activa van het bedrijf op de markt, waarbij de netto financiële schulden en andere verplichtingen buiten beschouwing wordt gelaten. Het maakt het mogelijk om de waardecreatie voor de aandeelhouder in te schatten.
  • Cash flow per aandeel: Cashflow meet het verschil tussen de instroom en uitstroom van geld in de kas van een bedrijf. Als we het delen door het aantal aandelen, krijgen we de winstgevendheid van het aandeel op basis van het geld dat het bedrijf binnenkomt. Het is erg nuttig om een ​​helder beeld te hebben van de inkomsten- en uitgavensituatie van het bedrijf, omdat het laat zien in welke mate het bedrijf op een bepaald moment aan zijn financiele verplichtingen kan voldoen. Bedrijven met een positieve cashflow-winstgevendheid zijn zeer interessant om in uw portefeuille te hebben als hun waardering voldoende is.

Al deze indicatoren moeten worden vergeleken met bedrijven in de sector en met historische gegevens om te zien of de ontwikkelingen positief zijn.

Daarnaast moet rekening worden gehouden met andere aspecten bij het investeren:

  1. Portefeuille diversifiëren: het wordt aanbevolen om niet alles in hetzelfde bedrijf te beleggen, maar om te wedden op een of twee bedrijven met een hoge winstgevendheid.
  2. De balansen van het bedrijf analyseren: hiervoor moet de schuldenlast en de liquiditeit van het bedrijf worden geanalyseerd.
  3. Een volledig onderzoek van het bedrijf uitvoeren: rekening houden met de geschiedenis van het bedrijf en de sector waarin het zijn activiteiten uitvoert.
  4. Risicofactoren analyseren: de aandelen van bedrijven zijn volatiel; daarom moet je de manier analyseren waarop je dit risico kunt verminderen.

Rekening houdend met deze basisgegevens, kunnen we het eerste beeld krijgen van de waardering, en als de waardering ons aantrekkelijk lijkt, kunnen we analyseren of het bedrijf winstgevend is en welke rendabiliteit het ons zal bieden voor de komende jaren. Uiteraard is er niets zeker, maar deze gegevens zullen ons helpen de bedrijven en hun financiële situatie beter te leren kennen.

Gerelateerde artikelen