Beurs

Bij het kopen van aandelen contant zijn er twee manieren om geld te verdienen: door waardestijging of door dividenden. Wanneer een bedrijf grote groeivooruitzichten heeft, passen beleggers de strategie van kopen en vasthouden toe, om winst te behalen uit de toekomstige prijs van het aandeel. Maar voor degenen die passief inkomen willen genereren, zijn dividenden de meest gebruikte strategie.
Deze beleggingsstrategie is bedoeld voor de meer conservatieve beleggers en degenen die op lange termijn doelen hebben, met een jaarlijkse beloning ongeacht de evolutie van de aandelen op de aandelenmarkten. Het is alsof je investeert in vastrentende waarden. Maar, is het aan te raden om aandelen alleen voor hun dividend te kopen?
Op de beurs zijn er in principe twee manieren om rendement te behalen: De eerste en meest gebruikelijke is wanneer de aandelenkoersen stijgen, wat bekend staat als waardestijging, wat niet meer is dan een aandeel kopen om het in de toekomst voor een hogere prijs te verkopen. Het probleem met deze investeringsmethode is dat het minder voorspelbare en volatielere resultaten oplevert, omdat we niet kunnen voorspellen of het aandeel waarin we hebben geïnvesteerd zal stijgen of dalen.
Er is echter een tweede manier om rendement te genereren op de beurs, op een meer voorspelbare manier: de dividenden. Het voordeel van deze investeringsmethode is dat we (op korte termijn) niet afhankelijk zijn van het stijgen of dalen van het aandeel, maar dat we een constante betaling ontvangen omdat we aandeelhouders zijn. Maar wat zijn die dividenden eigenlijk?
Dividenden zijn niets meer dan het deel van de winst van een bedrijf dat in plaats van te worden herbelegd in toekomstige groei, wordt verdeeld onder de aandeelhouders. Hoe meer winst, hoe hoger het dividend dat de aandeelhouders ontvangen.
Hoewel dividenden aantrekkelijk kunnen zijn voor veel beleggers, betalen niet alle bedrijven ze uit. Waarom keren veel bedrijven dividenden uit?
Dividenden zijn een manier waarop bedrijven hun winst delen met investeerders. Bedrijven kunnen dividenden gebruiken om rendement op korte termijn te bieden aan investeerders, zodat ze gemotiveerd blijven om te blijven investeren. Maar om winst te delen met investeerders, moet een bedrijf daadwerkelijk winst hebben om te verdelen.
Over het algemeen zijn het de meer gevestigde bedrijven met constante inkomsten die meestal dividenden uitkeren.
Dividenden kunnen een goede manier zijn om nieuwe investeerders aan te trekken, omdat ze terugkerende inkomsten kunnen ontvangen, ongeacht wat er met de aandelenkoers gebeurt. Dividenden zijn meestal aantrekkelijker in tijden waarin de aandelenkoers stagneert, omdat aandeelhouders nog steeds rendement behalen, zelfs als de markt vlak is. In feite zijn het vaak in deze tijden dat bedrijven die hoge dividenden uitkeren aantrekkelijker zijn voor investeerders.
Er zijn bedrijven die jaarlijks dividenden uitkeren, terwijl andere bedrijven per kwartaal of zelfs maandelijks dividenden uitkeren. Het deel dat een bedrijf besteedt aan het uitkeren van dividenden wordt de (Pay-out) genoemd, en geeft aan welk percentage van de winst wordt herbelegd en welk deel wordt verdeeld. Afhankelijk van de sector en de groeivooruitzichten passen bedrijven hun pay-out aan, wat een belangrijke maatstaf is om te weten of het dividend van een aandeel duurzaam op lange termijn is of niet.

We moeten weten dat niet alle bedrijven dividend uitkeren. Waarom zijn er bedrijven die besluiten geen dividend uit te keren? Dit kan verschillende redenen hebben, zoals hun grootte, de ontwikkeling van nieuwe producten, de sector waarin ze zich bevinden... Maar voornamelijk komt het feit dat een bedrijf geen dividend uitkeert doordat het fondsen nodig heeft om zijn projecten te ontwikkelen, met andere woorden, om te blijven groeien. Bedrijven die als 'groei' worden beschouwd, keren over het algemeen geen dividend uit, omdat ze de winst herinvesteren om hun groei te behouden en het bedrijf uit te breiden.
In dit geval is de beloning voor de aandeelhouders de waardestijging van de aandelen.
Dit gebeurt vaak met technologieaandelen, bijvoorbeeld bij het investeren in aandelen van Amazon (AMZN), Tesla (TSLA) of Alphabet (GOOG) ontvangt de belegger geen dividend, maar kan hij winst maken door de waardestijging van de aandelen, aangezien deze bedrijven al hun winst herinvesteren om het bedrijf te verbeteren. Als ze erin slagen te groeien en een groter marktaandeel te veroveren, zullen hun aandelen meer waard zijn op de beurs, waardoor de beleggers worden beloond.
Er zijn ook bedrijven die in plaats van winst uit te keren aan de beleggers kiezen voor de aandeleninkoop. Met deze operatie zullen de aandeelhouders die niet verkopen in de toekomst een groter percentage van het bedrijf bezitten en zullen de winst per aandeel hoger zijn.
Zoals we hebben gezien, volgt de uitkering van dividenden geen gemeenschappelijke standaard en is elk bedrijf vrij om zijn contanten te herinvesteren of om winsten uit te keren. Veel beleggers zien de investeringsstrategie op basis van dividenden als een veiliger alternatief dan alleen maar te wachten op de waardestijging van het aandeel. Bovendien kunnen beleggers de vrijheid hebben om te kiezen wat ze doen met de verkregen liquiditeit en deze toe te wijzen aan nieuwe kansen die zij aantrekkelijker vinden. Enkele van de argumenten ten gunste van de uitkering van dividenden zijn:
1- Dividenden als bron van rendement
De meeste beleggers die vandaag de dag leven, hebben een markt meegemaakt waarin de waardestijging van aandelen het grootste deel van het rendement heeft opgeleverd. Echter, in tijden waarin de beurzen vlak zijn gebleven, is het dividendrendement de belangrijkste bron van winst geweest. Van 1930 tot 2017 vertegenwoordigden dividenden ongeveer 42% van het totale rendement van de S&P 500 index, volgens Hartford Funds.
2- Aandelen met groeiende dividenden hebben de beurs overtroffen
Hoewel het misschien tegen de intuïtie ingaat, hebben bedrijven die hun dividenden constant uitkeren en verhogen, historisch gezien beter gepresteerd dan aandelen die geen dividenden uitkeren.
3- Een investeringsstrategie in groeiende dividenden kan fouten voorkomen
De grootste vijand van de winstgevendheid op de lange termijn op de beurs zijn menselijke emoties. Door te investeren in bedrijven of ETF's die zich richten op kwaliteitsbedrijven, met geduld en zonder te verkopen op de slechtste momenten, kunnen beleggers op de lange termijn betere resultaten behalen. In dit opzicht helpen dividenduitkeringen psychologisch in tijden waarin de markten door een moeilijke periode gaan.
Waarom zijn er bedrijven die geen dividenden uitkeren? Veel bedrijven bevinden zich in markten met zo'n hoge groei dat ze zich niet kunnen veroorloven om kapitaal te verminderen door dividenden uit te keren aan hun aandeelhouders, omdat ze grote investeringen moeten doen. Deze herinvestering wordt uitgevoerd met als doel niet achter te blijven bij hun concurrenten en jaar na jaar te groeien om waarde te genereren voor de aandeelhouder.
Vaak wordt gezegd dat dit een voordeel is omdat aandeelhouders hun investering kunnen terugverdienen als ze dat willen, door een deel van de aandelen te verkopen zodat ze een periodiek rendement behalen (zoals een auto-dividend), maar ze zijn niet verplicht om het dividend te herinvesteren, waardoor ze belastingen en extra kosten betalen. Laten we enkele argumenten tegen de uitkering van dividenden bekijken:
Wanneer een bedrijf een dividend uitkeert, wordt de waarde daarvan afgetrokken van de aandelenkoers. Als bedrijf "A" 50 miljoen euro aan dividenden uitkeert aan zijn aandeelhouders, is de waarde van het bedrijf zojuist met 50 miljoen gedaald. Hoewel het een veelvoorkomend debat is onder beleggers die voor en tegen dividenden zijn of dit een reëel effect heeft op de winstgevendheid, is de aftrek van het dividend van de aandelenkoers een onbetwistbaar feit.
Een van de nadelen van dividenden is de belastingbetaling. Elke keer dat we een dividend ontvangen, moeten we langs de Belastingdienst, of we het nu leuk vinden of niet. Aan de andere kant, als een bedrijf geen dividend uitkeert en de winst herinvesteert, kunnen we profiteren van samengestelde rente en alleen verkopen wanneer we het nodig hebben.
Het aantal bedrijven wereldwijd dat dividenden uitkeert, is de afgelopen decennia afgenomen. Dit betekent dat onze investeringscirkel kleiner wordt als we alleen in dit soort bedrijven investeren, wat de diversificatie van de portefeuille beïnvloedt.
Enkele van de bekendste bedrijven die dividenden uitkeren zijn:
| Bedrijven | Ticker | ISIN | |||
| Exxon Mobil Corp. | XOM | US30231G1022 | |||
| Johnson & Johnson | JNJ | IE00BY7QL619 | |||
| JPMorgan Chase & Co | JPM | US46625H1005 | |||
| Procter & Gamble | PG | US7427181091 | |||
| Wells Fargo & Co. | WFC | US9497461015 | |||
| Citigroup Inc. | C | US1729674242 | |||
| Whirlpool Corp. | WHR | US9633201069 | |||
| Honda Motor Co., Ltd. | 7267.T | JP3854600008 |
| Bedrijven | Ticker | ISIN |
| Exxon Mobil Corp. | XOM | US30231G1022 |
| Johnson & Johnson | JNJ | IE00BY7QL619 |
| JPMorgan Chase & Co | JPM | US46625H1005 |
| Procter & Gamble | PG | US7427181091 |
| Wells Fargo & Co. | WFC | US9497461015 |
| Citigroup Inc. | C | US1729674242 |
| Whirlpool Corp. | WHR | US9633201069 |
| Honda Motor Co., Ltd. | 7267.T | JP3854600008 |
Er zijn enkele bedrijven die al vele jaren consequent dividenduitkeringen verhogen en zelfs in crisistijden deze hebben weten te handhaven. Deze selecte groep bedrijven die 25 en 50 jaar achtereenvolgens dividend hebben uitgekeerd, staan bekend als de “Dividend Aristocraten” en de “Dividend Koningen”. Coca-Cola en Johnson & Johnson zijn hier een voorbeeld van.
Enkele van de bekendste bedrijven die geen dividend uitkeren zijn:
| Bedrijven | Ticker | ISIN | |||
| Amazon | AMZN | US0231351067 | |||
| AutoZone | AZO | US0533321024 | |||
| Meta Platforms | META | US30303M1027 | |||
| Tesla | TSLA | US88160R1014 | |||
| Alphabet | GOOGL | US02079K3059 | |||
| Berkshire Hathaway | BRK.B | US0846707026 | |||
| Booking Holdings | BKNG | US09857L1089 | |||
| VeriSign | VRSN | US92343E1029 | |||
| Waters Corp. | WAT | US9418481035 |
| Bedrijven | Ticker | ISIN |
| Amazon | AMZN | US0231351067 |
| AutoZone | AZO | US0533321024 |
| Meta Platforms | META | US30303M1027 |
| Tesla | TSLA | US88160R1014 |
| Alphabet | GOOGL | US02079K3059 |
| Berkshire Hathaway | BRK.B | US0846707026 |
| Booking Holdings | BKNG | US09857L1089 |
| VeriSign | VRSN | US92343E1029 |
| Waters Corp. | WAT | US9418481035 |
Aandelen die dividenden uitkeren zijn aantrekkelijk voor veel beleggers die op zoek zijn naar terugkerende inkomsten of die proberen een portefeuille op te bouwen met stabiele waarden en een groeiende geschiedenis van winsten. Niet alle bedrijven betalen dividenden, en dat een bedrijf geen winsten uitkeert, betekent niet dat het minder aantrekkelijk is. Daarom zijn wij als beleggers degenen die moeten kiezen welke aandelen we in onze portefeuille hebben en waarom, op basis van onze strategie en financiële doelen.
We moeten een aandeel niet afwijzen omdat het geen dividenden uitkeert, want misschien is de toekomst ervan veelbelovender, terwijl het feit dat een bedrijf vandaag dividend uitkeert, niet betekent dat deze betaling op lange termijn houdbaar is. De realiteit is dat veel bedrijven blijven dividend uitkeren ondanks dat ze niet genoeg cash genereren met hun bedrijf, simpelweg om die historische verplichting aan de aandeelhouders niet te verliezen.
Kortom, we moeten ons niet alleen laten leiden door het dividendcriterium bij het selecteren van een bedrijf, maar het is noodzakelijk om een grondiger analyse te maken, waarin we zien hoe het betreffende bedrijf geld verdient, wat zijn toekomstige vooruitzichten zijn en hoe het zijn contanten gebruikt. Als de winstgevendheid via het dividend komt, is dat welkom, maar het zou a priori geen onmisbaar element moeten zijn.
OP ZOEK NAAR EEN BROKER?
Investire comporta un rischio di perdita.
Il 51% dei conti degli investitori perde denaro negoziando CFD con questo fornitore.
Quando investi, il tuo capitale è a rischio.