Beurs

Denk je dat voetballers, succesvolle zakenmensen of referenties in de film- en muziekwereld weten wat een crisis is? Spoiler: NEE

Rijken kennen geen crisis. Daarom gaan we vandaag met een van die sectoren, die wat er ook gebeurt, altijd groeit. Als de wereldeconomie goed gaat, des te beter, meer nieuwe rijken, en dus een grotere groei, maar als het slecht gaat met de wereldeconomie, maakt het niet uit, want er zal altijd een grote groep consumenten zijn die zich willen onderscheiden van de rest van de samenleving, laten zien dat het ondanks de tegenslagen nog steeds goed met hen gaat.
En het is op dezelfde manier dat als er in jouw stad een nieuwe goudmijn wordt ontdekt, ik je zou zeggen koop geen goud, investeer in pikhouwelen en schoppen voor de winning ervan. Op de aandelenmarkten is het iets vergelijkbaars:
Geef geen geld uit aan luxeproducten, investeer in de bedrijven die ze leveren
Daarom gaan we in dit artikel bekijken waarom de luxesector antifragiel is, en zoals gebruikelijk een paar bedrijven in verschillende situaties, evenals een ETF voor meer conservatieve beleggers.
Essentieel zijn dit de 3 redenen die investeren in luxe interessant maken:
Of anders gezegd, de rijken worden steeds rijker. In de afgelopen decennia is de wereldwijde rijkdom aanzienlijk toegenomen, als gevolg van de hogere productiviteit door de implementatie van technologische processen in het productieproces.
Het is waar dat een groot deel van die groei is geleid door de VS, en door het feit dat er steeds meer rijken zijn (en deze zijn nog rijker), maar het is niet minder nauwkeurig om te zeggen dat een ander groot deel is gestimuleerd door de groei van opkomende economieën zoals China, India en Rusland.

En natuurlijk, al deze toename heeft geleid tot een grotere vraag naar luxe goederen in deze markten, wat niet alleen een steeds grotere markt heeft gecreëerd (want eerder was het door de wijdverspreide armoede van driekwart van de wereld onhoudbaar), maar het blijft groeien met een gemiddelde snelheid van 6,5% tussen 2025 en 2030

Aan de andere kant worden luxemerken ook geassocieerd met sociale status en prestige.
Met andere woorden, consumenten zoeken niet alleen naar producten van hoge kwaliteit, maar ook naar symbolen die hun succes en exclusiviteit weerspiegelen. Ben je ooit naar een sociaal evenement geweest en heb je dat horloge uit de lade gehaald dat je alleen bewaart voor speciale gelegenheden, gewoon zodat mensen je ermee zien en automatisch weten waar ze je moeten plaatsen? Het kan ijdel lijken, maar het is niet minder waar.
Het is waar dat dit in westerse samenlevingen niet meer zo algemeen is, maar als we kijken naar de opkomende landen waar er een duidelijk verschil in rijkdom is tussen klassen, vermenigvuldigt deze praktijk zich. Iedereen die de minimale middelen heeft om zich los te maken van de sociale groep waaruit hij komt, en te doen alsof hij in de volgende zit, zal dat zonder aarzelen doen.
En natuurlijk stelt deze perceptie luxe bedrijven in staat om hoge winstmarges te behouden en hun klanten te binden. Sterker nog, de consumenten van luxemerken zijn niet alleen consumenten, maar in veel gevallen evangelisten, die er geen probleem mee hebben om lange tijd op hun sociale evenementen te praten over waarom ze die Ferrari hebben gekocht.
Bovendien, volgens een studie van PwC, beschouwt 67% van de exclusiviteit van luxeconsumenten als belangrijk bij het kiezen van een merk.
En nog interessanter is de aanschaf van luxe goederen zoals kunst, fijne wijnen, horloges en sieraden, niet alleen als producten van persoonlijke begeerte, maar als investeringsactiva op zich. Iets wat sommigen nu alternatieve investering noemen.
Herinner je je wat ik zei over de pieken van de goudmijn? Nou, hetzelfde, als je niet kunt investeren in een Ferrari van een beperkte oplage waartoe alleen vier sjeiks en twee Russische oligarchen toegang hebben, wees dan de slimste van de klas en investeer in het bedrijf dat de fantasie creëert dat die oplage beperkt is. Het is beperkt omdat zij willen dat het zo is. Dit biedt een dubbele waarde voor het bedrijf, de eigen verkoop van de beperkte serie en hun positionering als top of mind merk op het gebied van luxe.
En goed, als we een kijkje nemen naar de Knight Frank-index, die de prestatie van luxe goederen meet, is dit de ontwikkeling gedurende de periode 2012-2022

Maar natuurlijk, welke bedrijven verkopen die auto's, of produceren die modeaccessoires? Zijn ze beursgenoteerd? En hoe gaat het met hen? Precies dat gaan we nu bekijken.
Zoals in elke andere volwassen sector, heb je verschillende opties tussen aandelen, ETF's en een groot aantal fondsen. Dus, hier gaan we 3 ideeën bekijken die je misschien interessant vindt.
Op dit punt wil ik transparant zijn met jou: ik ben geen professionele financieel adviseur. Mijn doel is om informatie en analyses te delen op basis van betrouwbare bronnen om je te helpen geïnformeerde beslissingen te nemen. Dit is echter slechts een mening, en ik moedig je aan om je eigen onderzoek te doen voordat je investeert.
Ferrari N.V. (RACE) is het op een na grootste bedrijf van Italië, en een van de meest legendarische luxe automerken en racebedrijven ter wereld, erkend door zijn iconische 'cavallino rampante' en zijn rijke traditie in de Formule 1. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf zijn prestige in de autosport weten over te brengen naar high-end modellen, terwijl het die lucht van exclusiviteit behoudt die het kenmerkt.
En op dezelfde manier heeft Ferrari zijn inzet voor innovatie versterkt, door de hybridisatie van zijn motoren te verkennen en geavanceerde elektrische componenten te introduceren, zoals te zien is in de SF90-lijn. Deze benadering van nieuwe generatie technologieën is bedoeld om zijn leiderschap in unieke dienstverlening te behouden, zonder zijn sportieve DNA op te geven.
Maar in dit geval heeft het bedrijf op financieel niveau een solide groeitrend laten zien:

En natuurlijk, zo'n benijdenswaardige situatie van financiële gezondheid, wordt weerspiegeld in de notering op de drempel van historische hoogtepunten. In feite is er momenteel een goede instappositie precies op de ondersteuningslijn die 3 jaar gerespecteerd is (groene cirkel), en misschien als het met kracht de barrière van 450 USD per aandeel zou doorbreken, dat wil zeggen, historische hoogtepunten met een 18hoge RSI, zou een tweede instap overwogen kunnen worden.

Investire comporta un rischio di perdita.
Kering (KER.PA), is een van de meest prestigieuze luxueuze conglomeraten ter wereld, dat iconische merken zoals Gucci, Saint Laurent en Bottega Veneta omvat. Zijn sterke aanwezigheid op de luxemarkt heeft het in staat gesteld een bevoorrechte positie te versterken, aangedreven door de groei van de vraag in belangrijke regio's zoals Azië.
Maar in dit geval is het waar dat het bedrijf op financieel niveau geen gemakkelijke tijd doormaakt, vooral vanwege de inzinking van zijn verkopen in China, als gevolg van de onregelmatige situatie van zijn economie, en daarom biedt het misschien een kans zoals weinig andere.
Zoals te zien is, lijkt het op technisch niveau alsof er een markt bodem is gevonden rond de 250 - 260 euro per aandeel, met de verschijning van ongewoon volume (rode cirkel), en meer dan 6 maanden van bullish RSI-divergenties ten opzichte van de prijs (groene lijn).

Het is waar dat het een beetje eng kan zijn om nu in te stappen na een dergelijke daling van 70% vanaf de pieken. Maar juist daar liggen de kansen bij bedrijven met een gezonde financiële situatie. En de grafiek lijkt een bepaald omkeerpatroon te voorspellen, hoewel het verstandig zou zijn om een stop loss in te stellen op het niveau van 200 - 205 euro / aandeel
Il 51% dei conti degli investitori perde denaro negoziando CFD con questo fornitore.
En goed, ik laat je ook achter met een tabel van andere aandelen in de luxesector die ook van jouw interesse kunnen zijn.
| Bedrijven | Ticker | ISIN | |||
| LVMH | MC.PA | FR0000121014 | |||
| Swatch Group | UHR.SW | CH0012255151 | |||
| Richemont | CFR.SW | CH0210483332 | |||
| Hermes | RMS.PA | FR0000052292 | |||
| Christian Dior | CDI.PA | FR0013261054 |
| Bedrijven | Ticker | ISIN |
| LVMH | MC.PA | FR0000121014 |
| Swatch Group | UHR.SW | CH0012255151 |
| Richemont | CFR.SW | CH0210483332 |
| Hermes | RMS.PA | FR0000052292 |
| Christian Dior | CDI.PA | FR0013261054 |
Investire comporta il rischio di perdite.
Laten we nu verder gaan met de ETFs van luxemerken. Helaas, vanuit Europa (onder UCITS-regelgeving), is er niet veel variatie. In feite, de meest interessante is degene die ik je hieronder laat zien.
Dus, de Amundi S&P Global Luxury UCITS ETF (AFID), beheerd door Amundi, is een van de populairste opties om blootstelling aan de luxesector op wereldwijde schaal te verkrijgen. Het doel is om de S&P Global Luxury-index te repliceren, die toonaangevende bedrijven binnen de premium producten- en dienstenindustrie omvat. Onder hen, wegen de eerste 7 bijna 50% van de ETF, en zijn de volgende:

En aangezien deze index zijn waarde in dollars uitdrukt, is het vermeldenswaard dat de genoemde ETF een synthetische replicatie via een swap biedt, wat het mogelijk maakt om de evolutie van de S&P Global Luxury nauwkeurig te volgen. Aan de andere kant, met een TER van 0,25% p.j., positioneert het zich als de meest competitieve en grootste ETF die deze index volgt.

Kortom, investeren in luxe is synoniem met groei, groei en groei. Er zijn sectoren die sterk gecorreleerd zijn met de economische cyclus, zoals de technologische sector, maar zonder twijfel is de luxesector een van de minst gecorreleerde, omdat, zoals we aan het begin van deze nieuwsbrief hebben gezegd, er geen crisis is in de luxe.
Investire comporta un rischio di perdita.
Il 51% dei conti degli investitori perde denaro negoziando CFD con questo fornitore.
Quando investi, il tuo capitale è a rischio.